حمایت از کودکان اوتیسم; با هم، به کودکان با اختلال اتیسم امید بدهیم

حمایت از کودکان اوتیسم| دوست اتیسم

حمایت از کودکان اوتیسم; همه انسان‌ها برای زندگی، نیازمند امنیت جسمی، روحی، اقتصادی و اجتماعی هستند. در این میان، کودکان اوتیسم به لحاظ کم‌توان بودن در حفاظت از خود در مواجهه با مشکلات مختلف، نیازمند مراقبت و حمایت از سوی والدین و دیگر افراد جامعه هستند. باتوجه‌به اینکه هر جامعه‌ای درک و تعریف متفاوتی از کودک دارد، قوانین مختلفی در راستای حمایت از حقوق کودکان تعیین می‌شود. چرا که کودکان هر جامعه بنا بر شرایط محیطی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زندگی متفاوتی نسبت به کودکان جوامع دیگر دارند. از زمانی که جنین تشکیل می‌شود، حقوقی انسانی برای او باید در نظر گرفت. این حقوق، قوانینی انسان‌دوستانه به‌منظور حمایت، نگهداری و سهولت زندگی کودکان هستند.

مطلب پیشنهادی: انسان دوستی و ارزش های انسانی چه تاثیری در بهبود شرایط جامعه دارد؟ 

حمایت از کودکان اوتیسم

حمایت از کودکان اوتیسم به این معناست که کودکان اوتیسم مانند هر کودک دیگری نیاز دارند در جامعه پذیرفته و محبوب باشند. اختلال می‌تواند باعث ایجاد محدودیت برای کودک اوتیسم و خانواده‌اش شود. نتیجه محدودیت اغلب انزوای بیشتر اجتماعی و اقتصادی است و هر چقدر میزان این انزوا بیشتر شود، جامعه کمتر متوجه و درگیر نیازهای افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و موانع فرا روی آنها می‌شود. این انزوا افزایش شکاف میان درک کودکان دارای اختلال اوتیسم و نیازهای آنان را نیز در پی دارد. وظیفه ما در حمایت از کودکان اوتیسم ایجاد رابطه قوی و محترمانه با کودک؛ از اصلی‌ترین مبنای پشتیبانی از والدین است. گوش‌دادن به نیازها و خواسته‌های کودک و ارزش‌گذاری تلاش‌هایشان می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

حمایت از کودکان اوتیسم| دوست اتیسم

چگونه از کودکان اوتیسم حمایت کنیم؟

ما اکنون در حال گذر از روایت درمان یا تغییر افراد دارای اوتیسم به روایت پذیرش، حمایت از کودکان اوتیسم و دفاع از حقوق آنها هستیم و بر روی آن تمرکز می‌کنیم، این یک تحول بزرگ برای همه افراد دارای اوتیسم، حامیان آنها، جامعه اوتیسم و به‌طورکلی جهان است، این روند، افراد دارای اوتیسم را قادر می‌سازد تا احترام و عزت‌نفس دارا باشند و به طور کامل به‌عنوان اعضای باارزش در خانواده و جوامع ادغام شوند. درک، پذیرش و حمایت از کودکان اوتیسم دقیقاً همه آن چیزی است که هرکدام از ما به‌عنوان عضوی از جامعه در شیوه رفتار با کودکان اوتیسم باید بدانیم.

در گام نخست باید آنها را درک کنیم، ممکن است بی‌قرار باشند، رفتارهای تکراری انجام دهند یا با فریادزدن ناآرامی خود را نشان دهند که درهرحال باید درک شوند. در گام بعدی باید همراهی کنیم به این صورت که بدانیم افراد دارای اوتیسم با سرعت کمتری کلمات و جملات را پردازش می‌کنند در تعامل با آنها صبور باشیم، جملات و سؤالات پشت‌سرهم مطرح نکنیم؛ زیرا آنها جملات پیچیده و غیرمستقیم را متوجه نمی‌شوند از جملات ساده استفاده کنیم. اجازه دهید کودک بداند که شما به طور کامل و بدون قیدوشرط او را دوست دارید. تعهد خود را اغلب با اعمال و گفتار نشان دهید. کودک اوتیسم ممکن است در حل مسائل پیچیده نابغه باشد. طبیعت راهی برای موفقیت فراهم می‌کند و فرزندتان را تشویق کنید که خود را با دید منفی نبیند. در عوض روی توانایی‌های مثبت و ویژه‌ای که در اختیار آنها قرار گرفت، تمرکز کند.

هیچ کودکی با اختلال اوتیسم نباید به‌خاطر محدودیت‌ها و ناآگاهی جامعه در خانه حبس شود.

به فرزندتان کمک کنید تا دوستان و مقبولیت خود را به دست آورد. او را به شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه در مدرسه تشویق کنید به طور مکرر بازی‌هایی را با او در خانه تمرین کنید تا در آنها مهارت پیدا کند. با واگذاری کارهای ایفای نقش مانند ملاقات با یک فرد جدید یا سخنرانی در جمع به آنها کمک کنید تا یک سیستم حمایت اجتماعی و عاطفی و دوستانه ایجاد کنند. همه کودکان برای ساختن زندگی خود نیاز به نظم و انضباط دارند، اجازه ندهید همدردی یا شرایط دشوار مانع از آن با کودک اوتیسم شود. فقدان نظم و انضباط باعث ایجاد فرزندان ناراضی و والدین ناراضی می‌شود. دستورالعمل‌های محکمی را برای رفتار مورد انتظار تنظیم کنید و به آنها پایبند باشید.

سخن پایانی

حمایت از کودکان اوتیسم را با درک‌کردن و پذیرفتن به آنها نشان دهید. این کودکان نیازمند استقلال هستند، آنها را تشویق کنید که وظایف روزمره خود را به‌تنهایی انجام بدهند و تجربه‌های جدیدی کسب کنند. دوست اتیسم، موسسه‌ی خیریه برای حمایت از کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. با ارائه اطلاعات، منابع و خدمات حمایتی، به والدین و کودکان کمک می‌کنیم تا با چالش‌های اوتیسم بهتر مقابله کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *