رشد حرکتی و اوتیسم

رشد حرکتی و اوتیسم| دوست اوتیسم

رشد حرکتی و اوتیسم; اختلال طیف اتیسم یک اختلال عصبی – رشدی است، که معمولاً با مجموعه‌ای از علائم، از جمله رفتارهای تکراری، علایق محدود و مهارت‌های ارتباط اجتماعی ضعیف مشخص می‌شود. طبق آمارها شیوع اختلال اوتیسم رو به افزایش است. یکی از دلایل آن نیز تا حدی به دلیل افزایش آگاهی عمومی، و تغییرات در معیارهای تشخیصی اوتیسم است. در حال حاضر نیاز مبرمی برای بهبود قابلیت اطمینان از تشخیص اوتیسم وجود دارد. 

استراتژی‌های درمانی برای اوتیسم در این مرحله، هیچ درمان قطعی برای اوتیسم را پیدا نکردند، اما تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان می‌دهد، که اثربخشی مداخله زودهنگام برای کودکان با اختلال اوتیسم بیشتر است. بنابراین، تشخیص زودهنگام کودکان در معرض خطر اوتیسم، و مداخله‌ی زودهنگام درحال حاضر به عنوان یک استراتژی اصلی درمانی، برای اوتیسم در نظر  می‌گیرند. پس ایجاد یک ابزار غربالگری برای تشخیص زودهنگام از اهمیت بالینی مهمی برخوردار است

رشد حرکتی و اوتیسم

عملکرد حرکتی یکی از شایع ترین نشانه های اوتیسم در اوایل رشد می‌باشد. بسیاری از مطالعات انواع مختلفی از الگوهای حرکتی غیر معمول بدن را از دوران نوزادی و نوپا گزارش کردند. در مطالعاتی که انجام شد بر روی عملکرد حرکتی در دوران نوزادی، توجه زیادی به حرکات خود به خودی شد.
با بررسی مجموعه ای از الگوهای حرکتی بدن در وضعیت خوابیده به پشت که به آن حرکت عمومی گفته می‌شود. می‌توان نشانه‌های زودهنگام اختلال طیف اتیسم یا سایر اختلالات مثل فلج مغزی را نیز پیش‌بینی کرد. حرکت بدن ابزاری امیدوارکننده برای تشخیص زودهنگام اوتیسم است.
طبق پژوهش‌ها ویژگی های حرکتی بدن در 4 ماهگی می تواند نشانگر خوبی از رشد قشری و زیر قشری مغز باشد. چندین مطالعه نشان می‌دهد که وضعیت و حرکت بدن در این مرحله از رشد پیش‌بینی کننده‌ی رشد شناختی بعدی تا سن مدرسه می‌باشد.

تاخیر رشد حرکتی در نوزادان 

تأخیر رشدی در حرکت غلتیدن در نوزادان در معرض خطر اوتیسم، کنترل وضعیت ضعیف تری را نشان می دهد. تاخیر مهارت‌های حرکتی در 6 ماهگی، با تاخیر در ارتباطات اجتماعی در 18 ماهگی، در نوزادان پرخطر همراه است. ویدئوهای موجود از کودکان، الگوهای متفاوتی از وضعیت و حرکت خود به خودی بدن، مانند کاهش تنوع و افزایش شتاب، در نوزادانی که بعداً به عنوان اختلالات عصبی رشدی تشخیص داده شد را نشان می‌دهد.
تحقیقات جاری، دستاوردهای مطالعات قبلی را با افزایش احتمال غیرعادی بودن در حرکت بدن گسترش می دهد. الگوهای حرکتی در دوران شیرخوارگی را می توان، برای پیش بینی ظهور بعدی تمایلات مشابه اتیسم در دوران نوپایی به‌کار برد.

مطلب پیشنهادی: درمان قطعی اوتیسم با سلول های بنیادی

رشد حرکتی و اوتیسم| دوست اوتیسم

سخن آخر

رشد حرکتی و اوتیسم; طبق مطالعات، حرکات خود به خودی در 4 ماهگی، با خطر ظهور اوتیسم در هجده ماهگی مرتبط است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، وجود برخی از حرکت‌های خود به خودی و غیر ارادی نوزادان در 4 ماهگی، می‌تواند پیش‌بینی کننده‌ی وجود اختلال اوتیسم در هجده ماهگی، یا سایر اختلالات عصبی رشدی باشد. این مطالعات به طور دقیق نتوانست این پیش بینی را ثابت کند، و نتایج آن نیاز به بررسی دقیق تر و تحقیقات بیشتر دارد.

موسسه خیریه دوست اتیسم، می‌کوشد تا با ارائه کاملترین خدمات توانبخشی و آموزشی، مطابق با نیازهای هر کودک، زندگی شادتری برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم نماید. والد محترم، اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر، درباره ی اوتیسم، و یا نیاز به هرگونه آموزش برای نحوه ی برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اتیسم خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن 02188603454 ، با ما در ارتباط باشید.

 

4 Comments

  1. دقیقا دختر منم قبل از شش ماهگی تفاوتای خودشو نشون میداد و توی دو و نیم سالگی تشخیص گرفت

  2. ممنون از مطالب مفیدتون

  3. چقدر خوبه پدر و مادر به این مسائل آگاه باشند

  4. مادر و پدرها باید خیلی حواسشون به این مسئله باشه هر تاخیری مهمه چون خودم تجربه اش رو داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *