راهنمای آشنایی با خدمات جامع مشاوره‌ اوتیسم

خدمات مشاوره اوتیسم| دوست اتیسم

خدمات مشاوره اوتیسم; خانواده‌ها و بخصوص والدین دارای فرزند اوتیسم، با تشخیص کودک خود، به خدمات مشاوره اوتیسم، نیاز خواهند داشت. اوتیسم دریچه‌ای جدید، به دنیای آنها می‌گشاید، و آنها هم برای مواجهه درست با این اختلال، و دریافت مشاوره و مراقبت از کودک اوتیسم خود، به متخصصین این حوزه، نیاز خواهند داشت. در ادامه با ارائه راهنمایی برای دریافت مشاوره تخصصی اوتیسم، آنچه باید پیش از مشاوره، حین و پس از آن مدنظر قرار دهید را، با شما به اشتراک می‌گذاریم.

شاید از دو سالگی احساس کنید، کودک شما تفاوت‌هایی با بچه‌های دیگر دارد. برخی والدین این تفاوت را، در سنین بالاتر کودک متوجه می‌شوند. مثلا کودک تماس چشمی برقرار نمی‌کند، هنگام صدا کردن نامش، واکنش نشان نمی‌دهد. اسباب‌بازی‌هایش را به صف می‎‌چیند، و یا ماشین اسباب‌بازی‌اش را، برعکس حرکت می‌دهد. ساعت‌ها به پنکه یا ماشین لباس‌شویی، خیره می‌شود، و علاقه‌ای به بازی با هم‌سن‌وسال‌هایش ندارد، و هزاران علائم دیگر، که شما را به شک وامی‌دارند، تا به پزشک مراجعه کنید.

پس از انجام تست‌های مختلف و غربالگری، پزشک متخصص تشخیص اوتیسم را، برای کودک صادر می‌کند. اوتیسم دنیایی متفاوت است، و کودکان اوتیسم هم، بچه‌هایی ویژه با نیازهایی خاص. علت اوتیسم به طور دقیق مشخص نیست، اما عوامل ژنتیک و محیطی، همواره در بروز این اختلال، نقش داشتند. همچنین اختلال طیف اوتیسم در پسرها، چهار برابر بیشتر از دخترها، قابل مشاهده است. اما یکی از اقدامات ضروری والدین و مراقبین، پس از دریافت تشخیص اوتیسم کودک، دریافت خدمات مشاوره اوتیسم است. مراکز مشاوره اوتیسم، در درجه اول با آزمون‌های دقیق و بررسی فرد، وجود یا عدم وجود اوتیسم را، در وی تعیین خواهند کرد.

چرا دریافت خدمات مشاوره اوتیسم مهم است؟

مشاوره اوتیسم، یا در خودماندگی، به والدین و مراقبین کمک می‌کند، تا با آگاهی با این اختلال مواجه شوند، و گام‌هایی حساب‌شده برای مواجهه با این اختلال، بردارند. چراکه هنگام بروز این اختلال، سرعت عمل، شکیبایی، دانش و تجربه حرف اول را می‌زنند. کودکان در سنین پایین، انعطاف بیشتری دارند، و تحقیقات و تجربیات متخصصین نشان می‌دهد، که مداخلات هرچه زودتر انجام شوند، تاثیرگذاری بیشتری، خواهند داشت. دلیل دیگر اهمیت دریافت مشاوره تخصصی اوتیسم ، کمک به والدین برای برداشتن گام‌های صحیح و حساب‌شده است. در صورتی که والدین بدانند، در شرایط مختلف باید چه کاری انجام دهند، مسئولیت هرکدام چیست، و همچنین در صورت وجود خواهر و برادر، چگونه آنها را با اوتیسم فرزند، همراه و همنوا کنند، می‌توانند مسیر بهبود را، با سرعت و آگاهی بیشتری، طی کنند.

در مشاوره تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم، با آگاهی‌بخشی به والدین، و مراقبین کودکان اوتیسم، جدیدترین روش های درمانی و تربیتی، به والدین عرضه می‌شود. لازم به یادآوری است، که اوتیسم یک اختلال است، و بیماری نیست و نمی‌توان درمانی برای آن، متصور شد. فرد اوتیسم، این اختلال را مادام‌العمر، خواهد داشت، اما مواجهه صحیح و به‌موقع با این اختلال، به وی کمک خواهد کرد، تا دارای زندگی بهتری باشد، و بتواند به استقلال بیشتری، دست پیدا کند.

 

خدمات مشاوره اوتیسم چه می‌کند؟

مشاوره تخصصی اوتیسم، کلیه اقدامات برنامه‌ریزی، ارزیابی و درمان افراد و خانواده‌های اوتیسم را، شامل می‌شود. مشاورین با ابزارهای استاندارد، همچون پرسشنامه، مصاحبه و تست در درجه اول، تعیین می‌کنند که، آیا فرد اوتیسم دارد، یا خیر. و در صورت داشتن این اختلال، در کجای طیف جای دارد. پس از تعیین اوتیسم، انواع مداخلات با مشاوره، و همراهی مراقبین و والدین، و با توجه به ترجیحات آنها، ارائه خواهد شد. در مشاوره اوتیسم یا در خودماندگی، انواع مداخلات گفتاردرمانی، رفتاردرمانی، دارودرمانی، درمان شناختی‌رفتاری و… به والدین و مراقبین و فرد، ارائه می‌شود.

ارائه پشتیبانی و آموزش، از دیگر خدمات مشاوره اوتیسم است. با توجه به اینکه مراقبین و والدین کودک اوتیسم، به صورت روزانه و دائمی، با وی سروکار دارند، از ابتدایی‌ترین مسائل، همچون مسواک زدن یا آموزش توالت رفتن، تا رفتن به دندان‌پزشکی و تعاملات اجتماعی با همسالان و بزرگترها، همه با توجه به جایگاه فرد در طیف، نیاز به آموزش گام‌به‌گام و دقیق دارند.

یکی از کارکردهای دیگر مشاوره تخصصی اوتیسم، علاوه بر آموزش و آگاهی‌بخشی، کمک به مواجهه با این اختلال، و استرس والدین و مراقبین است. با توجه به چالش‌های اختلال طیف اوتیسم، افراد درگیر، همواره با استرس و اضطراب، دست‌وپنجه نرم می‌کنند، و مدیریت استرس، به مواجهه بهتر با اوتیسم، کمک خواهد کرد.

ضرورت تحقیق و مراجعه به مراکز قابل اعتماد ارائه خدمات مشاوره اوتیسم

متاسفانه گاهی برخی افراد سودجو، از اضطراب و استیصال خانواده و والدین کودک اوتیسم، سوءاستفاده می‌کنند، و با دریافت هزینه‌های گزاف، وعده‌های اشتباه و ناصحیح، به آنها می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود که، حتما پیش از دریافت مشاوره اوتیسم یا در خودماندگی، حتما تحقیقات کافی، درخصوص مراکز معتبر مشاوره، صورت گیرد. متخصصین نباید به والدین دروغ بگویند، وضعیت را بیش از اندازه خوب، یا بیش از اندازه بد جلوه بدهند. صداقت ،اصل مهم ارائه مشاوره در این زمینه است.

عامل مهم دیگر، ارائه توضیحات کامل به نحوی است که، والدین با هر سطح سواد و آگاهی، متوجه شوند. گاهی برخی متخصصین، با استفاده از عبارات تخصصی و یا توضیحات مختصر، بیشتر باعث گیج شدن والدین و مراقبین، می‌شوند و آنها را سردرگم می‌کنند. ضرورت دارد تا مشاورین، از نحوه تعامل صحیح با والدین، و خود فرد اوتیسم، آگاهی کامل پیدا کنند، و در این زمینه باتجربه باشند. در نهایت متخصصین و مشاورین، باید شرایط اقتصادی، فرهنگی، عقیدتی و اجتماعی خانواده دارای فرزند اوتیسم را مدنظر قرار دهند. متاسفانه خدمات اوتیسم، هزینه‎‌بر است، و در بسیاری موارد تحت پوشش بیمه نیست. عدم تحمیل هزینه‌های اضافی، یا تجویز بی‌دلیل دارو، از وظایف اخلاقی این موسسات است. در حال حاضر خدمات مشاوره اوتیسم در تهران، موجود است، و مشاوره‌های تخصصی به والدین و افراد اوتیسم، ارائه می‌شود.

خدمات مشاوره اوتیسم در تهران

با توجه به جمعیت بالای شهر تهران، و تعداد بالای افراد اوتیسم در این شهر، امروزه انواع خدمات مشاوره اوتیسم در تهران، برای افراد فراهم است. موسسه خیریه دوست اوتیسم، از جمله مراکز معتبر در این حوزه است، که ضمن برخورداری از متخصصین مجرب، همواره توانایی و نیازهای خانواده‌های اوتیسم را، هم مدنظر قرار می‌دهد، و بهترین خدمات را به آنان ارائه می‌کند. موسسه خیریه دوست اوتیسم، طی چند دهه فعالیت خود، همیشه در مسیر مواجهه با اوتیسم، همراه خانواده‌ها است و توانسته اعتماد جامعه اوتیسم را، به خود جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *