نیکوکارترین چهره های ثروتمند دنیا

نیکوکارترین چهره های ثروتمند دنیا

از مدونا تا ایلان ماسک، به نظر شما ثروتمندترین افراد دنیا چقدر از درآمد خود را صرف کارهای خیریه می‌کنند؟ خسیس‌ترین ثروتمندان چه کسانی هستند؟ به نظر شما کدام چهره ثروتمند دنیا حاضر به خرج دلارهایش برای افراد نیازمند نیست؟ میلیاردرها نقش مهمی در تشویق نوع‌دوستی در سراسر جهان دارند. قدرت آنها در اقتصاد و شهرتشان می‌تواند در ترویج نیکوکاری موثر باشد. خیلی از ثروتمندان جهان با اهدای کمک‌های مالی، تاسیس مراکز مختلف یا راه‌اندازی و ایجاد کمپین‎های بشردوستانه به آگاهی‌بخشی و جمع‌آوری کمک‌های مالی به نیازمندان اقدام می‌کنند. برای آشنایی با خیرین ثروتمند جهان ادامه مطلب را از دست ندهید.

جف بزوس: تکنولوژی در خدمت امور خیریه

یکی از خیرین ثروتمند جهان که برای همه شناخته شده است، جف بزوس بنیانگذار آمازون است. «صندوق زمین بزوس» یکی از معروف‌ترین اقدامات او برای کمک به جهانیان است. او متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰، ۱۰ میلیارد دلار کمک بلاعوض به سازمان ملل متحد در راستای اهداف توسعه پایدار داشته باشد. او پیشتر نیز در سال ۲۰۱۰ در جنبش بشردوستانه «تعهد برای اهدا» هم مشارکت داشت. فقط در سال ۲۰۲۲ بزوس ۱۲۲ میلیون دلار از ثروتش را صرف کارهای خیر کرده است که همین او را از جمله ثروتمندان نیکوکار جهان می‌کند.

البته اقدامات خیریه بزوس عاری از حواشی هم نبود. منتقدین معتقدند که بزوس بیشتر به دنبال جلب توجه افکار عمومی است تا انجام کار خیر. مثلا در حالی که شرکت آمازون بخاطر تبعیض‌های نژادی همواره در معرض انتقاد بوده است، در سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ میلیون دلار به یکی از سازمان‌های خیریه حامیان دانشجویان سیاه‌پوست کمک مالی کرد!

بیل گیتس، از مایکروسافت تا بناد خیریه بیل و ملیندا گیتس

بیل گیتس و همسر سابقش از جمله مطرح‌ترین خیرین پولدار دنیا دنیا هستند. این خیرین ثروتمند بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ تاسیس کردند. بنیاد گیتس همچنین از بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌های خصوصی به سازمان بهداشت جهانی نیز هست. گیتس که در سال‌های متمادی از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ و بعد هم ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ از جمله ثروتمندترین انسان‌های روی زمین بود، همواره در اقدامات خیریه پیشگام بوده است.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان است که هدف اصلی‌اش افزایش تندرستی و کاهش تهی‌دستی بسیار بالا در سطح جهان است. با این حال اقدامات خیریه گیتس نیز از ذره‌بین منتقدین دور نبوده و او نیز در دوران کوید-۱۹ بخاطر احتمالات بر سر انحصار واکسن مورد انتقاد فراوان قرار گرفت. در سال‌های قبل از کوید نیز انحصارهای دارویی و واکسن توسط گیتس در کشورهای آفریقایی مورد نقد بوده است.

 

 

 

مدونا، از موسیقی تا کمک به کشورهای نیازمند

 

از جمله خیرین نیکوکار در عرصه موسیقی مدونا است. او که همواره به سفرهای آفریقایی رفته و طی این سفرها انواع کمک‌های مادی برای مردم این مناطق جمع‌آوری می‌کند، در مالاوی نیز یک بیمارستان و مرکز مراقبت ویژه کودکان تاسیس کرده است. او نام این مرکز را «مرسی جمیز» (هم‌نام با فرزندخوانده خود) گذاشته است. دو فرزند مدونا که از خیرین ثروتمند جهان محسوب می‌شود، دیوید و مرسی هردو از مالاوی به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند. او در سال ۲۰۰۶ نیز یک سازمان غیرانتفاعی به نام «ریزینگ مالاوی» تاسیس کرد که هدفش فراهم کردن مسکن، غذا و امکانات آموزشی برای کودکان مالاوی بوده است.

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، پولش را چگونه صرف امور خیریه می‌کند؟

انگار حضور غول‌های تکنولوژی در عرصه نیکوکاری تمامی ندارد. ایلان ماسک یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است که همواره دستی بر آتش امور خیریه دارد. او که رئیس شبکه اجتماعی ایکس و شرکت تسلا است، موسسه خیریه بزرگی در ایالات متحده نیز تحت مدیریت خود دارد. اما با این حال در مقایسه با سایر خیرین ثروتمند جهان، انگار ماسک نسبت به بقیه خسیس‌تر است. او زیر نقد تند مخالفین قرار دارد که معتقدند او با اقدامات بشردوستانه تنها در پی معاف شدن از پرداخت مالیات‌های هنگفت بوده است. عدم شفافیت اقدامات خیریه ماسک و تصمیم‌های نادرست او در اقدامات خیریه‌اش همواره باعث شده‌اند که شکاکان به نیت خیر او شک کنند.

اوپرا وینفری، خیری محبوب در بین مردم جهان

از بین خیرین ثروتمند جهان شاید بتوان اوپرا وینفری را محبوب‌ترین فرد دانست. او دوران کودکی سختی داشته و حتی قربانی آزار جنسی هم شده است. اما با تلاش بسیار توانست خود را به یکی از ثروتمندترین انسان‌های جهان تبدیل کند. اوپرا از بنیادهای خیریه متعددی همچون صلیب سرخ، برنامه جهانی غذا و صلح بر خشونت حمایت می‌کند. او در هنگام همه‌گیری کوید-۱۹ نیز ۱۲ میلیون دلار به صندوق امداد کوید کمک کرد تا به خانواده‌های کم‌درآمد آمریکایی کمک مالی برساند.

جرج کلونی، از سیاست تا بازیگری تا خیریه

به نظر می‌رسد جرج کلونی در هر عرصه‌ای پیشتاز است. او که همواره در امور سیاسی آمریکا ابراز نظر و نفوذ داشته است، از جمله خیرین ثروتمند جهان هم بوده و البته بازیگری هم که شغل اصلی او محسوب می‌شود. او بنیان‌گذار بنیاد خیریه‌ای است که علیه جنایات جنگی فعال است و از افراد تحت ستم دولت حمایت می‌کند. او و همسرش امال کلونی در سال ۲۰۱۷ مبلغ یک میلیون دلار به مرکز حقوقی فقر جنوبی برای تسکین قربانیان خشونت خانگی اهدا کردند. او همچنین پس از انفجارهای بیروت در سال ۲۰۲۰ نیز به موسسات خیریه لبنانی کمک‌های مالی اعطا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *