نقش تغذیه و رژیم غذایی در توانمندسازی کودکان دارای اختلال اوتیسم

تغذیه و توانمندسازی کودکان اوتیسم| دوست اتیسم

تغذیه و توانمندسازی کودکان اوتیسم چیست؟ اوتیسم، یک اختلال پیچیده عصبی رشدی است که بر تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتار افراد تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که هیچ درمان شناخته شده‌ای برای اوتیسم وجود ندارد، محققان و خانواده‌ها رویکردهای مختلفی را برای مدیریت علائم و بهبود حال کلی افراد مبتلا به اوتیسم بررسی کرده‌اند. یکی از این رویکردها، تأثیر بالقوه  تغذیه و توانمندسازی کودکان اوتیسم است. دوست اتیسم، موسسه‌ی خیریه برای حمایت از کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. با ارائه اطلاعات، منابع و خدمات حمایتی، به والدین و کودکان کمک می‌کنیم تا با چالش‌های اوتیسم بهتر مقابله کنند.

چالش‌های تغذیه‌ و توانمندسازی کودکان اوتیسم

  • غذاخوردن انتخابی
  • ترجیحات غذایی: کودکان اوتیسم اغلب ترجیحات و تنفر شدید نسبت به برخی غذاها دارند که می‌تواند منجر به رژیم غذایی محدود شود.
  • مشکلات حسی: بافت‌ها، رنگ‌ها و بوی غذا می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و بر تمایل آنها به امتحان غذاهای جدید تأثیر بگذارد.
  • کمبود مواد مغذی
  • کمبودهای رایج: کودکان اوتیسم در معرض خطر بیشتری برای کمبود مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های A، B6، B12، D، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این کمبودها بر سلامت جسمانی، عملکرد شناختی و رفتار تأثیر می‌گذارد.
  • مشکلات گوارشی
  • شیوع: بسیاری از کودکان اوتیسم مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و درد شکم را تجربه می‌کنند. این مسائل می‌تواند بر اشتها و تمایل به خوردن یک رژیم غذایی متعادل تأثیر بگذارد.

چالش‌های تغذیه‌ و توانمندسازی کودکان اوتیسم| دوست اتیسم

نقش تغذیه و رژیم غذایی در توانمندسازی کودکان 

کودکان اوتیسم ۵ برابر بیشتر از هم‌سالان خود در معرض مشکلات تغذیه‌ای هستند و رفتارهای غذایی غیرمعمول در ۷۰ درصد از کودکان اوتیسم وجود دارد که ۱۵ برابر بیشتر از کودکانی است که مشکلات عصبی دارند. مثلا غذا نخوردن کودکان اوتیسم یا پرخوری در کودکان اوتیسم بسیار رایج است.

اگر چه عوامل ژنتیکی و محیطی در اوتیسم به هم پیچیده‌اند؛ ولی شواهد زیادی مبنی بر اهمیت  تغذیه و توانمندسازی کودکان اوتیسم وجود دارد.  مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها  باعث می‌شود تا پوسته روده‌ کودکان اوتیسم ضعیف شود و برای همین مشکل چاقی معمولاً در بیشتر کودکان اوتیسم وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی کودکان اوتیسم نقصی در آنزیم ازبین‌برنده چاقی از طریق سلول مغزی دارند. این بدان معناست که کودکان اوتیسم دارای مقدار جذب بالاتری از چاقی بی‌دلیل نسبت به میانگین هستند. اخیراً شاهد نشانه‌های رو به بهبودی با مصرف ترکیبی از B6 و منیزیم هستیم. همین‌طور مصرف ویتامین C هم بی‎تاثیر نبوده است. در ضمن نتایج حیاتی و چشمگیری در سلامتی ساختمان سلولی در معده و مغز کودکان اوتیسمی که به‌خوبی از ویتامین A بهره گرفته‌اند دیده می‌شود.

یکی از نشانه‌ها و عوامل تشدید رفتار نامطلوب کودکان اوتیسم غذایی است که می‌خورند و سیر جریان خونی است که به مغز آن‌ها می‌رسد. مثلاً خوردن لبنیات باعث ایجاد راه معیوب جذب و هضم خواهد شد. البته قوی‌ترین تأثیر مستقیم از ربط غذایی در کودکان اوتیسم شامل پروتئین خانواده گندم و پروتئین شیر است که برای هضم بسیار دشوار هستند و نشانه‌های زیادی از آلرژی را نشان می‌دهند. ولی Zinc و B6 کافی می‌تواند به هضم پروتئین شیر و اسید معده کمک کند. بعد از حذف لبنیات و گندم به دیگر غذاهای مظنون مانند مرکبات، شکلات، غذاهای آماده رنگی، مسکن‌های بدون مخدر، تخم‌مرغ، گوجه، اواکادو، بادمجان، فلفل قرمز، سویا، ذرت توجه کنید و تأثیر آن‌ها را در کودک خود ببینید.

بهترین غذاها برای تغذیه و توانمندسازی کودکان اوتیسم

  1. غذاهای غنی از مواد مغذی
  2. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳
  3. غذاهای پروبیوتیک

نکات کاربردی

  • برای ایجاد ساختار، زمان‌های غذا و میان‌وعده منظم را تعیین کنید.
  • اجازه دهید کودک در تهیه غذا کمک کند تا علاقه به امتحان کردن غذاهای جدید را افزایش دهد.
  • غذاهای جدید را به‌تدریج و بدون فشار به برنامه غذایی کودک وارد کنید. قرارگرفتن در معرض مکرر می‌تواند به افزایش‌پذیرش انواع غذاها کمک کند.
  • کودک را برای امتحان‌کردن غذاهای جدید یا رژیم غذایی متعادل تحسین کنید و به او پاداش دهید.

سخن پایانی

تغذیه و توانمندسازی کودکان اوتیسم یک مسئله ساده نیست؛ بلکه فرایندی پیچیده است که ناآگاهی از آن می‌تواند روی سبک زندگی خود کودکان و والدین اثرگذار باشد و چالش‌هایی را به وجود آورد که در طول زمان، رفعشان سخت‌تر خواهد شد. در نتیجه یک سبک زندگی سالم و خوب برای کودکانتان ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *