آموزش کار خیر به کودکان و اهمیت نیکوکاری و همدلی

آموزش کار خیر به کودکان| دوست اتیسم

آموزش کار خیر به کودکان; وقتی یکی از اهداف زندگی خود را، همدلی و نیکوکاری با مردم تعیین می‌کنیم، درد و رنجی که دیگران متحمل می‌شوند را، بهتر درک می‌کنیم، و شاید بهتر بتوانیم توانایی‌هایمان را، در این مسیر به کار ببریم. 

مطلب پیشنهادی: مسئولیت اجتماعی چیست؟

آموزش کار خیر به کودکان

به‌هنگام آموزش به کودکان، قدرت عواطف را دست‌کم نگیرید، و تلاش کنید اهمیت نیکوکاری را به آن‌ها نشان دهید. وقتی تمام راه‌های مختلفی را که، می‌توانند نیکوکار باشند را، برای آن‌ها به نمایش بگذارید، آن‌وقت خواهند فهمید که، چگونه سخاوتمندی می‌تواند در همه زمینه‌های زندگی‌، تأثیرگذار و ممکن باشد.

نیکوکاری از دیدگاه قرآن

مبنای نیکوکاری، و رسیدگی به کار مردم و نیازمندان در اسلام، تقوی و پرهیزکاری است؛ قرآن مجید در آیه ۲ سوره مائده، به این امر اشاره دارد و می فرماید: “بر امور نیک و تقوی، تعاون و همکاری نمایید. انسان مسلمان، باید در پی رفع احتیاجات برادر مسلمان خود باشد، و سعی کند تا می‌تواند به هر صورت ممکن، به آنان یاری رساند”.

اهمیت و ضرورت نیکوکاری و  آموزش کار خیر به کودکان

دوره کودکی اهمیتی بنیادین، در یادگیری آموزش‎ها و مهارت‌های اساسی، و همگانی زندگی دارد. یکی از این آموزش­های اساسی، انتقال مفاهیم مرتبط با ارزش­های اخلاقی، از جمله نیکوکاری است. در واقع، نیکوکاری از نیازهای اساسی، برای حیات اجتماعی محسوب می شود، که به اندازه‌ی پیروی از قوانین در جامعه، دارای اهمیت است.

از دیدگاه جان لاک، ذهن کودک در ابتدای تولد چون لوح سفیدی است، که هر آنچه را که می‌تواند احساس و تجربه کند، به یاد می‌سپارد؛ با این توصیف، کودکان در این سن که وارد مجموعه‌های آموزش‌وپرورشی می‌شوند، در مرحله‌ای هستند، که افکارشان به‌تدریج شکل می‌گیرد، و آمادگی برای دریافت، و نهادینه‌کردن هرگونه مفاهیمی را دارند.

برخی پژوهش‌های انجام‌گرفته تأییدی بر این نظریه‌ها است؛ 

به‌عنوان‌مثال، طبق نتایج پژوهش‌های کول، دنیز، اسمیت سایمون و کوهن (۲۰۰۹)، کودکان می‌آموزند که معیارهای جامعه خود را بپذیرند، و نیازها و تمایلات خود را، از راه‌هایی بیان یا سرکوب کنند، که از لحاظ اجتماعی پذیرفتنی است.

در پژوهشی دیگر، نوع‌دوستی و همدردی کودکان با دیگر کودکان، مطالعه شد، که نشان می‌دهد، در بعضی فرهنگ‌ها برای نوع‌دوستی و کمک به دیگران، اهمیت و ارزش بیشتری قائل‌ شدند، و کودکان نیز تحت‌تأثیر تجربه خانواده و مدرسه، در بافت فرهنگی جامعه خود، در انجام رفتار‌های جامعه‌پسند، مشارکت دارند.

باتوجه‌به نتایج پژوهش‌ها، می‌توان بیان کرد که، رشد کودک مفهومی وابسته به زمینه و فرهنگ دارد، و جایگاه آموزش کودکان به انجام کارهای نیکوکارانه و …، و نقش آن در تمام وجوه زندگی انسان‌ها، اهمیت بسیاری دارد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت همدلی و همدردی چیست؟ 

 

چگونه نیکوکاری را به کودکان آموزش دهیم؟

برای آموزش اهمیت نیکوکاری، و انجام کارهای انسان‌دوستانه به کودکان خود، راه‌های بسیاری وجود دارند. شما می‌توانید با الگو گرفتن از روش‌های زیر، این فضیلت اخلاقی را، در کودک خود پرورش دهید.

  • با ملاحظه رفتاری بیشتر، در اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد، سعی کنید برای فرزندتان یک الگو باشید؛ 

همیشه نیکوکار باشید، و سعی کنید به کسانی که نیازمند هستند، کمک کنید. بهترین شیوه آموزش برای کودکان، تماشاکردن و تقلید از مسائل و رفتارهایی است، که در اطرافشان می‌گذرد، و می‌بینند.

  • به فرزندتان اهمیت کمک‌کردن را، آموزش دهید، و درعین‌حال آموزش استقلال را، در زودترین زمان ممکن، شروع کنید. 

او می‌تواند صندلی را سر جایش بگذارد، به مادربزرگش کمک کند، از صندلی خودش بلند شود، یا برای خواهر یا برادر کوچک‌ترش کتابی بخواند. فراموش نکنید که، همین کارهای کوچک و مستقلانه، تأثیر به‌سزایی، در رشد فضیلت‌های اخلاقی، در کودکتان دارد.

  • به فرزندتان مستقیماً، درباره مسئولیت اجتماعی‌اش آموزش دهید

و این ایده را به او بدهید، که تو می‌توانی به آن‌هایی که کمتر از تو، فرصت و شانس داشتند، کمک کنی.

  • از هر فرصتی استفاده کنید، تا با فرزندتان درباره آنچه که درجهان اتفاق می‌افتد، صحبت کنید.

می‌توانید به او بگویید، که چگونه او می‌تواند به دیگران، کمک کند، تا برای داشتن زندگی بهتر، تغییر کنند، و توضیح دهید که، حتی صرف زمانی اندک یا کمی کوشش، می‌تواند تغییرات بزرگی را، در زندگی این افراد ایجاد کند.

  • استعداد و علاقه‌های کودکتان را کشف کنید، و سازمانی را پیدا کنید، تا کودکتان فعالانه در آن درگیر و مشغول شود؛

مثلاً اگر کودک شما، آشپزی دوست دارد، می‌تواند داوطلبانه در یک آشپزخانه عمومی، یا خیریه کمک کند، یا اگر به حیوانات علاقه دارد، در یک سازمان حمایت از حیوانات، داوطلب کمک شود.

  • سعی کنید گروه‌هایی از کودکان را پیدا کنید، که علاقه‌هایی مثل شما و فرزندتان دارند؛

در چنین شرایطی، او می‌تواند در کار‌های خیریه و نیکوکارانه، با دیگر کودکان مشارکت کنند. یک فعالیت داوطلبانه پیدا کنید، که هم خودتان و هم فرزندتان، و حتی تمام خانواده‌تان بتوانند، در آن شرکت کنند، و این کار را به یک فعالیت سرگرم‌کننده، تبدیل کنید.

  • به کودکتان اجازه دهید، تا لباس‌ها یا اسباب‌بازی‌هایی را، که دیگر مناسبش نیست را، به دیگری ببخشد.

چگونه و از چه راه‌هایی به خیریه‌ها کمک کنیم؟

  • انتخاب خیریه مناسب

اولین قدم برای کمک به خیریه، انتخاب یک خیریه مناسب است. برای این منظور، بهتر است درباره‌ی خیریه‌ها، و فعالیت‌های آن‌ها، به‌شکلی صحیح و دقیق، تحقیق کنید. بهتر است خیریه‌ای را انتخاب کنید، که اهداف و مأموریت آن‌ها، دارای همخوانی با ارزش‌ها و عقاید شما باشد. همچنین، می‌توانید نظرات و تجربیات دیگران را نیز، مورد بررسی قرار دهید، تا از کیفیت فعالیت‌های یک خیریه، مطمئن شوید.

  • حمایت مالی و مالکیت

یکی از راه‌های مهم کمک به خیریه، حمایت مالی است. می‌توانید با اهدای مبالغ مالی به خیریه‌ها، به آن‌ها در تأمین هزینه‌ها، و ارائه خدمات به افراد نیازمند، کمک کنید. همچنین، می‌توانید به‌عنوان یکی از مالکان خیریه، در تصمیم‌گیری‌های مهم مربوط به فعالیت‌های آن، دخیل شوید. این امر به شما این امکان را می‌دهد، تا تأثیرگذاری بیشتری، در فعالیت‌های خیریه دارا باشید، و به روش های بهبود فعالیت‌ها، کمک کنید.

  • مشارکت در فعالیت‌های خیریه

مشارکت فعال در فعالیت‌های خیریه، نقش مهمی در رشد فردی دارد. می‌توانید در رویدادها، و برنامه‌های خیریه شرکت کنید، و به‌عنوان داوطلب، در آن‌ها فعالیت کنید. همچنین، می‌توانید با ارائه خدمات، و کمک به افراد نیازمند، در محل‌های خیریه، تأثیرگذاری خود را افزایش دهید. این امر به شما امکان می‌دهد، تا با فعالیت‌های مستقیم در خیریه‌ها، همچون خیریه حمایت از کودکان اوتیسم، تأثیر بیشتری در زندگی افراد اوتیسم، و خانواده‌هایشان دارا باشید.

  • آگاهی‌بخشی و افزایش آگاهی عمومی

یکی از راه‌های مؤثر، در تأثیرگذاری بر خیریه‌ها، آگاهی‌بخشی و افزایش آگاهی عمومی است. می‌توانید به افراد دیگر در مورد خیریه‌ها، مأموریت‌های آن‌ها، و نیازمندی‌هایی که در حال تأمین آن‌ها هستند، آگاهی بدهید. همچنین، می‌توانید از رسانه‌ها، و شبکه‌های اجتماعی، برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط با خیریه‌ها، استفاده کنید. این اقدامات باعث می‌شود، تا افراد بیشتری در این‌خصوص، آگاه شوند و بتوانند به خیریه‌ها، کمک کنند.

 

سخن پایانی

کمک به نیازمندان، حمایت از خیریه‌ها، و انجمن‌های حمایت از کودکان اوتیسم، به میزان قابل‌توجهی در زندگی افراد نیازمند، و کودکان و خانواده‌های اوتیسم، تأثیرگذار است، و می‌تواند زندگی آن‌ها را، بهبود ببخشید. راه‌های مؤثری برای حمایت از خیریه، شامل جمع‌آوری کمک‌های مالی و مواد غذایی، کمک در جمع‌آوری کمک‌های مردمی، بررسی نظرات و تجربیات دیگران، و حمایت مالی و مالکیتی است. از این راه‌ها می‌توان، به خیریه کمک کرد، و تأثیر مثبتی در زندگی دیگران داشت؛ اهمیت و تأثیر حمایت از خیریه‌ها، و بهبود زندگی افراد نیازمند، بسیار گسترده است، و همه ما باید تلاش کنیم، تا جامعه را به سمت بهتری، هدایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *