در چه حد با خدمات موسسات خیریه برای کودکان اوتیسم آشنایی دارید؟

انواع خدمات موسسه خیریه| دوست اتیسم

انواع خدمات موسسه خیریه; خیریه چیست; موسسات به چه فعالیت هایی می‌پردازند؟ اوتیسم اختلالی در رشد عملکرد مغز است، که در سنین پایین بروز می‌کند. اوتیسم اختلالی نورولوژیک است، که با نقایصی در مهارت‌های ارتباط کلامی، و غیرکلامی ظاهر می‌شود. در حال حاضر شیوع اوتیسم، حدود ۱ نفر در هر ۳۶ تولد است. به دلیل گستردگی علائم این اختلال، آن را اختلال طیف اوتیسم می‌نامند. زندگی فرد در سطوح اولیه و خفیف بیماری، ممکن است تا حدی دچار محدودیت شود، و در سطوح بالا و شدید، نیاز به مراقبت های شدید خواهد داشت. اوتیسم با نسبت ۴ به ۱ در پسران، بیشتر از دختران، اتفاق می‌افتد. علائم و نشانه‌های اوتیسم چیست؟

  • اکو کردن یا تکرار گفته‌های شنیده شده در لحظه یا با تأخیر
  • دشواری در دوست‌یابی و ادامه روابط
  • علایق محدود و تکراری
  • حرکات کلیشه‌ای
  • بیش حسی یا کم حسی نسبت به محرک‌ها
  • مشکل در ارتباطات و تعاملات اجتماعی
  • مشکل در برقراری تماس چشمی

معتبرترین خیریه حامی کودکان اوتیسم، به‌منظور ارائه کمک و پشتیبانی، به افراد یا گروه‌های مستضعف و نیازمند، معمولاً با استفاده از اهدای مالی و موارد دیگر، تشکیل شد. این مؤسسات ممکن است، به‌صورت محلی، ملی یا بین‌المللی فعالیت کنند، و در زمینه‌های مختلفی مانند بهداشت، آموزش، کمک به کودکان با نیاز ویژه، کودکان اوتیسم، کودکان بی‌سرپرست، و موارد مشابه دارای فعالیت باشند. هدف اصلی این مؤسسات، کمک به افراد و جوامع محتاج، و بهبود شرایط زندگی آن‌هاست.

انواع خدمات مؤسسات خیریه کودکان اوتیسم

  • مهارت‌های خودیاری: آموزش توالت رفتن
  • آموزش نحوه تعامل والد – کودک (PCIT)
  • آموزش آمادگی کودک برای سنجش و مدرسه
  • آموزش والدین کودکان اوتیسم
  • سیستم ارتباط از طریق مبادله تصویر (PECS)
  • طرح ارزیابی و تهیه برنامه درمانی انفرادی توسط گروه‌درمانی، موسیقی‌درمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی.

مهم‌ترین وظایف مؤسسات خیریه

ازآنجایی‌که خانواده کودکان طیف اوتیسم، نقش مهمی در پرورش و تربیت آن‌ها دارند، و به نقل از منابع، درصد بالایی از افزایش عملکرد این کودکان، با تلاش خانواده و در خانه صورت می‌گیرد، مهم‌ترین وظایف مؤسسات خیریه، و مراکز توانبخشی کودکان اوتیسم، که به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، در نظر گرفتن خانواده در واحد آموزش، با تربیت مراقبان کارآمد، برای انجام تمرین‌ها و فعالیت‌های اثربخش، در خانه است. متخصصان با بررسی علائم و نشانه‌ها، تست‌های تأییدشده و معتبر، و مشاوره با خانواده، شخص دارای اوتیسم را ارزیابی می‌کنند، و برای طی‌کردن مراحل بعدی، خانواده را با انواع خدمات مؤسسه خیریه، همراهی می‌کنند.

معتبرترین خیریه حامی کودکان اوتیسم

یکی از  معتبرترین خیریه حامی کودکان اوتیسم، خیریه دوست اوتیسم است، که باهدف حمایت از افراد با اختلال طیف اوتیسم، از سال ۱۳۹۵ تأسیس شد. از جمله اهداف اصلی این مؤسسه، افزایش سطح دانش عمومی و اختصاصی جامعه، در خصوص اختلالات طیف اوتیسم است. انواع خدمات مؤسسه خیریه، ارائه خدمات آموزشی، و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برای گروه هدف، یعنی والدین، کودکان، مراقبین، متخصصین و درمانگران؛ تدوین و ترجمه متون آموزشی داخلی و خارجی، انتشار و چاپ نشریه، کتاب، جزوه و فیلم ویژه گروه هدف؛ تعامل و همکاری با کلیه نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی در راستای توانمندسازی والدین، کارشناسان، درمانگران و افراد اوتیسم است.

ارزیابی دقیق و درست اختلال طیف اوتیسم، با وجود مشکلات خاص خود، اولین و مهم‌ترین قدم برای تعیین سطح طیف کودکان اوتیسم، تشخیص توانایی‌های کودک، و انجام اقدامات درمانی بعدی است. به همین منظور، یکی از مهم‌ترین خدمات مؤسسه خیریه دوست اوتیسم، ارزیابی و تشخیص اوتیسم است. به‌منظور ارتقاء آگاهی عمومی و تخصصی جامعه درباره اوتیسم،  انواع خدمات مؤسسه خیریه مانند برگزاری کارگاه‌های آشنایی با دنیای اوتیسم برای والدین و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان و روان‌شناسان انجام داد، و از طریق تدوین؛ ترجمه و نشر کتب، مقالات و بروشور؛ همکاری با خبرگزاری‌های مختلف، و تعامل با سازمان‌های مرتبط و ذیربط، در سطح جامعه نیز، اطلاع‌رسانی نمود.

سخن پایانی

انواع خدمات مؤسسه خیریه و مراکز توانبخشی، به‌منظور ارتقا عملکردهای کودکان دچار ناتوانی، از جمله کودکان طیف اوتیسم، ایجاد شدند. ازآنجایی‌که کودکان طیف اوتیسم، در زمینه‌های مختلفی دچار مشکل می‌شوند، و درجات درگیر شدن آن‌ها هم متفاوت است، این نوع از توانبخشی، کار فردی نیست، و نیازمند تشکیل یک تیم، جهت مداخله است. این تیم، شامل موارد گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپ، روان‌شناس، روان‌پزشک و توانبخشی شناختی می‌شود، که با همکاری هم سعی دارند، تا جای ممکن به افراد طیف اوتیسم کمک کنند، تا عملکردشان ارتقا یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *