خدمات جامع درمانی اوتیسم; راهنمای شما برای کمک به درمان کودکان اوتیسم

خدمات جامع درمانی اوتیسم| دوست اتیسم

پس از دریافت تشخیص اوتیسم، بسیاری از والدین و مراقبین به دنبال خدمات جامع درمانی اوتیسم برای فرزندان خود هستند. اعتماد به مرکزی که بتواند با کادری مجرب و دلسوز این خدمات را به خانواده‌ها ارائه کند باری سنگین را از دوش والدین برمی‌دارد و باعث می‌شود تا میزانی از استرس آنها کاهش پیدا کند. موسسه خیریه دوست اوتیسم با سال‌ها تجربه در ارائه انواع خدمات درمانی اوتیسم، به کمک والدین آمده تا به صورت تخصصی به بهبود وضعیت کودک کمک کند. در ادامه به این خدمات می‌پردازیم.

خدمات جامع درمانی اوتیسم

اوتیسم اختلالی عصب رشدی است که با برخی محدودیت‌های شناختی و رفتاری شناسایی می‌شود. اختلال طیف اوتیسم از حدود دو سالگی در کودکان قابل تشخیص است و در پسران حدودا چهار برابر دختران شیوع دارد. کودکان دارای این اختلال ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند و به شنیدن نام خود واکنش نشان نمی‌دهند. آنها یکسری کلیشه‎‌های رفتاری دارند و به شدت پایبند به روتین‌های ثابت زندگی هستند و در صورت بروز هرگونه تغییر دچار آشفته می‌شوند.

اوتیسم اختلالی است که در یک طیف قرار دارد و بیماری محسوب نمی‌شود. کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در سه سطح خفیف (۱)، متوسط (۲) و شدید (۳) قرار می‌گیرند. علائم اختلال در افراد به صور مختلف بروز پیدا کرده و هیچ درمان قطعی و نهایی‌ای هم برای آن وجود ندارد. متخصصین همواره پس از دریافت تشخیص اوتیسم، با انواع متدهای درمانی تلاش می‌کنند تا از شدت اختلال کاسته و آن را تحت کنترل دربیاورند.

  • گفتار درمانی

یکی از خدمات جامع درمانی اوتیسم که توسط موسسه دوست اوتیسم ارائه می‌شود گفتاردرمانی است. کودکانی که دارای مشکلاتی در یادگیری نحوه درک نشانه‌های اجتماعی، نحوه صحبت کردن و ساخت واژه هستند، از گفتاردرمانی بهره‌مند می‌شوند. گفتاردرمانگران تاکید دارند که با وجود مفید بودن این شیوه درمانی برای تمام سنین، اما بهتر است درمان از سنین پایین شروع شود. درمان زبان تکراری، اکولالیا و ضعف در مهارت‌های مکالمه همه در گفتاردرمانی جای دارند.

گفتاردرمانگر به کودک کمک می‌کند تا افراد و اشیا را به درستی نامگذاری کند، احساسات و عواطف را توضیح دهد، از کلمات و جملات به درستی و موثر استفاده کند و سرعت و ریتم گفتار خود را بهبود بدهد. همچنین برخی علائم غیرکلامی همچون علائم دست، زبان اشاره، نمادهای تصویری و مهارت‌های اجتماعی تعاملات هم آموزش داده می‌شوند. بهتر است گفتاردرمانی به صورت فردی انجام شود تا گفتاردرمانگر بتواند با تمرکز با نیازهای فرد خدمات لازم را ارائه کند.

 

 

گفتار درمانی; خدمات جامع درمانی اوتیسم| دوست اتیسم

  • کار درمانی

کاردرمانی از جمله خدمات جامع درمانی اوتیسم موسسه دوست اوتیسم است. کاردرمانگران مجرب این مرکز با ارائه برنامه‌ریزی حرکتی به توانایی ذهن و بدن کودک برای همکاری با یکدیگر جهت انجام یک کار کمک می‌کنند. انجام کارهایی همچون پوشیدن لباس، برداشتن چیزها و نوشتن از جمله مهارت‌هایی هستند که در کاردرمانی مورد توجه قرار می‌گیرند. کاردرمانگران این مهارت‌ها را با ابزارهای مختلف و از راه بازی‌های گوناگون در کودکان اوتیسم تقویت می‌کنند.

علاوه بر این مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های حرکتی ظریف که به هماهنگی عضلات کوچک بدن برمی‌گردند هم مورد توجه کاردرمانی قرار می‌گیرند. نخ کردن، نوشتن، تایپ کردن، استفاده از قاشق و چنگال، قیچی و موارد دیگر از جمله این کارها هستند. خمیربازی و کلیه مهارت‌های هماهنگی دست و چشم و… در کاردرمانی به‌کار می‌رود. مهارت‌های حرکتی درشت نیز همچون پریدن، بالا رفتن و دوچرخه‌سواری نیز در کاردرمانی باید مدنظر قرار گیرند.

روش‌های نوین و تاییدشده جهانی درمان اوتیسم

موسسه دوست اوتیسم هنگام ارائه خدمات جامع درمانی اوتیسم همواره از روش‌های نوین، پاسخگو و تایید شده در سطح بین‌المللی بهره می‌گیرد. روش تحلیل کاربردی به صورت پیشرفته و ترکیبی در این مرکز ارائه می‎شود. روش تحلیل کاربردی رفتارهای مثبت را تشویق می‌کند و رفتارهای منفی را نادیده می‌گیرد. خود این روش شامل مداخله رفتاری فشرده اولیه، مداخله زودهنگام مدل دنور، آموزش پاسخ‌محور، آموزش آزمایشی گسسته و مداخله کلامی می‌شود که همگی تحت نظر متخصصین مجرب دوست اوتیسم اجرا می‌شوند.

رفتاردرمانی شناختی، یکپارچگی حسی و تکنولوژی‌های کمکی نیز از جمله خدمات جامع درمانی اوتیسم این مرکز است. موسسه دوست اوتیسم از مربیان مجرب و آموزش‌دیده و معتبر برای آموزش بهره می‌گیرد. تایید والدین و رضایتشان و توصیه این مرکز به دیگر خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم، همواره مهر تاییدی بر کارکشتگی مربیان این مرکز بوده است. علاوه بر درمان‌هایی که ذکر شد، انواع روش‌های بازی‌درمانی، دارودرمانی، موسیقی‌درمانی و تغذیه‌درمانی هم با توجه به نیاز کودک توسط تیم درمانی ارائه خواهد شد.

لازم به یادآوری است که با توجه به پیچیدگی اختلال طیف اوتیسم و تفاوت هر کودک با کودک دیگر، کار فردی با کودک و به صورت تک به تک اثربخشی بیشتری خواهد داشت. مربیان مرکز دوست اتیسم پس از صرف زمان طولانی با والدین و کودک و کسب شناخت دقیق او، برنامه‌ای جامع برای او تدوین می‌کنند و درمان را شروع می‌کنند. خدمات جامع درمانی اوتیسم مرکز دوست اوتیسم کلیه ابعاد شناختی، رفتاری و عاطفی کودک را دربرگرفته و با توجه به اولویت‌های خانواده و کودک ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *